Povestea capacului de pedală.

Noi, la BițaColor suntem obișnuiți să lucrăm tot felul de proiecte speciale. Și ne face plăcere.

Acum doi ani am recondiționat o bicicletă franțuzească Alcyon din anii 1930. Procesul de recondiționare a durat destul de mult având în vedere starea în care era bicicleta. Deși avea majoritatea pieselor ruginite le-am curățat și au trecut prin procesul de cromare. La final, bicicleta a fost echipată cu un set de roți cu jante de lemn și butucii originali. Rezultatul recondiționării a fost foarte bun și sper că se vede și în poze.

Acum un an, domnul pentru care am recondiționat bicicleta îmi povestește că a pierdut un capac de la una din pedale. Capacul are rolul de a masca piulița care prinde pedala de axul acesteia. Fiind vorba de pedalele originale din anii 30, este foarte greu să găsim unele originale și optăm pentru varianta reproducerii capacului la un strungar. Nu mai apelasem până acum la un astfel de serviciu, dar avem cunoștințe și am spus să încerc.

Am un amic care lucrează tot în industria bicicletelor vintage și știam că are un strungar cu care lucrează chiar la atelierul lui din zona 1 Decembrie/Faur. După ce l-am sunat și mi-a confirmat că mă poate ajuta, i-am făcut o vizită la atelier având la mine capacul de la cealaltă pedală drept model. Totul a decurs bine și mi-a spus că în căteva zile va fi gata. Acest lucru se întampla în vara anului 2017.

După câteva zile sun să verific dacă pot merge să ridic capacele, dar din păcate acestea nu sunt gata pentru că strungarul nu are materialul necesar pentru a le confecționa și mă roagă să mai astept până găseste material.

După câteva săptămâni încerc să aflu daca s-a găsit materialul respectiv, dar acesta nu era de găsit. Este vorba de un hexagon de 26mm. Mi-au spus că ar trebui încercat prin târg la Vitan sau la Obor. În cazul acesta m-am oferit să găsesc eu materialul.

Într-o vizită la obor la piața de fiare am găsit câteva tarabe care aveau materiale pentru strung, însă chiar bara de 26mm nu o aveau. Mai era o tarabă pe care mi-au recomandat-o cei de acolo, dar aceasta era închisă.

În luna decembrie am mai făcut o vizită la piața de fiare de lângă Obor și am avut noroc să găsesc o bară hexagonală de 26mm lungă de 50cm. Am încercat să mă târguiescu cu vânzătorul să mi-o taie și să-mi dea jumate, însa acesta nu a vrut. A trebuit să plătesc 65 lei pentru ea, dar simteam că fac progrese.

Tot în luna decembrie mi-am făcut drum până în zona Faur să-i duc materialul strungarului. Acesta mi-a promis că îmi face piesa în maximum două zile și m-a rugat să-i plătesc 60 lei. I-am lăsat numărul meu și l-am rugat să mă sune când este gata. Au venit sărbătorile, am plecat din oraș și nu am apucat să-l caut dl. strungar să-l întreb de piesa noastră.

În ianuarie am vorbit cu mesterul și mi-a spus că pierduse capacul de pedală pe care l-am dus drept model și mă roagă să-i aduc altul. I-am explicat că era singurul pe care îl aveam și l-am rugat să caute bine dupa el. După ceva vreme l-am sunat din nou și mi-a spus că ar ști pe unde ar putea fi, dar nu a avut timp să caute.

La începutul lunii Februarie, într-o marți, îl sun din nou și îmi spune că a găsit capacul după un dulap chiar în ziua aceea și că de mâine se apucă de piesă și pot merge să o iau. După o săptămână mi-am făcut drum pe la Faur și am ridicat piesele. Imi făcuse 4 bucăți, pentru că discutasem să facă mai multe sa avem de rezerva.

Acum, după mai bine de 6 luni, avem capacele în mână doar că nu erau gata în întregime. Acestea trebuiau să fie șlefuite și cromate. Tot în aceeași zi am dus capacele la cromat unde mi s-a promis că sunt gata într-o zi-două. Cromarea se face tot zona Faur.

După o săptămână am mers să ridic capacele de la cromat fără să sun înainte, însa acestea nu erau gata pentru că băiatul uitase de ele.

După încă două săptămâni am ajuns să iau capacele de la crom și am mai plătit 40 de lei pentru serviciul acesta.

În total am ajuns să plătesc 165 de lei pentru aceste capace și nu am luat în calcul cele cinci drumuri dus-întors (14km fiecare) către Faur și cele către Obor.

Morala acestei povesti este că uneori este foarte greu să oferi servicii custom de calitate și în timp util mai ales când nu ai toate operațiunile “in house”. De multe ori luăm proiecte în lucru și încercăm să găsim soluții pentru orice, chiar dacă asta înseamnă să învățăm ceva nou.

Lucian Simion

Share this post